Ben je geïnteresseerd in Japanse zwaardkunst in Amsterdam?
Katori Shinto Ryu is een klassieke school waarin je de wapens van de samurai leert.
Tenshin shoden Katori Shinto Ryu
Trainen in klassiek japans harnas (yoroi) tijdens een seminar in Vietnam
In Shinbukan dojo in Amsterdam wordt Katori Shinto Ryu gegeven. Dit is een klassieke Japanse krijgskunst die is opgericht in de 15e eeuw.
In Katori Shinto Ryu leer je verschillende wapens te hanteren die werden gebruikt uit het klassieke Japan:
– zwaard (katana)
– Bo (staf)
– Naginata (hellebaard)
– twee zwaarden
– kort zwaard
– speer
– shuriken
– ju-jutsu
In Katori Shinto Ryu is er geen dan graad systeem (zoals in Aikido of Judo). Er wordt het traditionele mokuroku – menkyo systeem aangehouden. Dit betekent dat je gaandeweg een titel kan verkrijgen.
De lessen in Shinbukan Dojo worden geleid door Thomas Huijgen.
De dojo gaat ieder jaar naar Japan om te trainen onder Nobutoshi Sensei.
De internationale seminars worden tot heden geleid door Malte Stokhof (Shihandai en Shidosha Vietnam) .
Katori Shinto Ryu wordt gegeven op:
Maandag 19:00-21:00 Omote – 20:30-22:00 Oku
<strong
Donderdag 20:00-22:00 Omote
Otake Risuke Sensei
Otake Nobutoshi Sensei
Erik Louw Sensei
Risuke Ōtake (大竹 利 典, Otake Risuke) (10 maart 1926 – 7 juni 2021), volledige naam Ōtake Risuke Minamoto no Takeyuki (大竹 利 典 源 健 之), was een Japanse krijgskunstenaar. Hij was shihan (meester in de krijgskunsten) van Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū bujutsu en een leerling van meester Hayashi Yazaemon Sensei (1892-1964). Otake Sensei begon met Katori Shinto Ryu op 16-jarige leeftijd, in 1942. In 1967, toen Otake-sensei 42 jaar oud was, ontving hij gokui kaiden, het hoogste niveau in de traditie en werd tegelijkertijd de leraar van de school. Hij woont en geeft les op het platteland in de buurt van de stad Narita, in de prefectuur Chiba in Japan.
De leer van Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū werd in 1960 aangewezen als “intangible cultural asset” van de prefectuur Chiba Otake Sensei werd toen werd aangewezen als bewaker van deze traditie. Hij is de auteur van onder andere de volgende boeken: The Deity and the Sword, Katori Shinto-ryu: Warrior Tradition, en Strategy and the Art of Peace. Hij was lid van de Chiba Prefecture Board of Registrers and Appraisers for Muskets and Swords; een functie die hij sinds 1979 bekleede. Otake Sensei gaf tot zijn dood wekelijks les in zijn Shinbukan Dojo in Narita.
Otake Nobutoshi heeft sinds het overlijden van zijn vader het Shihanschap overgenomen. Behalve in Shinbukan Dojo reist Nobutoshi Sensei de hele wereld over om seminars te geven.
Erik Louw 21 maart 1956 – 12 augustus 2022.
Katori Shinto Ryu Amsterdam is jaren geleden opgezet door Erik Louw.
Erik had een martial arts carrière van bijna 60 jaar achter de rug. Behalve Menkyo van Katori Shinto Ryu was Erik ook 6e dan in Aikido. Daarnaast was Erik een expert in Japanse zwaardsmeedkunst en de geschiedenis van het zwaard.
Iedereen in Katori Shinto Ryu Amsterdam is direct of indirect een leerling van Erik.
De grondlegger van Katori Shinto Ryu
Iizasa Choi-sai Ienao
Katori Jingu
Iizasa Ienao (飯 篠 長 威 斎 家 iz Iizasa Chōi-sai Ienao, c.1387 – c.1488) was een gerespecteerde speerman en zwaardvechter wiens daimyō werd afgezet. Hierop besloot hij zich terug te trekken uit de wereldse politiek en zich verder te verdiepen in de krijgskunst en zich volledig te richten op een ascetische en religieuze manier van leven. Iizasa werd geboren in het dorp Iizasa in de provincie Shimōsa.
Toen hij jong was, verhuisde hij naar de buurt van de beroemde Katori-schrijn, een eerbiedwaardige Shinto tempel ten noordoosten van Tokio in de moderne prefectuur Chiba. Het Katori-heiligdom geniet een aanzienlijke martiale reputatie; de Shami’s Kami, Futsunushi 経 津 主 神 (Futsunushi no kami) wordt vereerd als een geest van zwaardvechten en vechtsporten. Na het bestuderen van zwaardvechten ging hij naar Kyoto, waar hij volgens de meeste autoriteiten in zijn jeugd werkzaam was bij de achtste Muromachi shōgun, Ashikaga Yoshimasa (1436–1490), een liefhebber van de vechtsporten. Iizasa werd later bekend als Yamashiro no Kami (gouverneur van de provincie Yamashiro) in overeenstemming met de Muromachi-tijd, waarbij bekende krijgers oude gerechtstitels namen.
Later in zijn leven werd Iizasa een boeddhistische monnik en stond bekend als Chōi-sai, sai, een personage dat veel bekende zwaardvechters kozen voor hun krijgsnaam. Toen Chōi-sai naar huis terugkeerde, vereerde hij de goden van zowel het Katori-heiligdom als het Kashima-heiligdom, de laatste was een beroemde lokaal tempel in de nabijgelegen prefectuur Ibaraki, waar de priesters zelf een vorm van zwaardvechten beoefenden, genaamd ‘Hitotsu no Tachi’ (het eenzame zwaard). Zelfs vandaag trekt de trainingshal van het Kashima-heiligdom Kendo-beoefenaars van over de hele wereld aan, en het belangrijkste interessante object voor bezoekers is het heilige zwaard van het heiligdom.
Naast zijn aanzienlijke vaardigheden met diverse wapens, was Chōi-sai ook een expert in Musō Jikiden ryū yawara en bekleedde hij de positie van zevende rector in de geschiedenis van die ryū. Volgens de legende bracht Chōi-sai op 60-jarige leeftijd 1000 dagen door in het Katori-heiligdom, waar hij dag en nacht vechtsporten beoefende, totdat de kami van het heiligdom, Futsunushi (経 津), hem in een droom verscheen en de geheimen van de krijgsstrategie deelde.Dit was in de vorm van een boekrol genaamd: de Mokuroku Heiho no Shinsho. Hij noemde zijn stijl van zwaardvechten afgeleid van deze wonderbaarlijke droom de Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū, de “Heavenly True, Correctly Transmitted Style of the Way of the God of Katori”
Deze legende is ook typerend voor andere vechtkunsten en andere culturele vormen. Ryu-oprichters schreven hun meesterschap vaak toe aan magische leringen die werden overgedragen door shinto- of boeddhistische goden, door lang geleden overleden historische figuren zoals Minamoto no Yoshitsune, of door legendarische bovennatuurlijke wezens zoals de Tengu: Japanse goblins die gewoonlijk worden afgebeeld met een lange rode neus. Iizasa’s Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū (vermoedelijk verbonden met de heilige traditie van zowel Katori als Kashima-heiligdommen) werd overgedragen via zijn eigen familie.